יום רביעי, 20 במרץ 2013

ניהול מידע אישי באמצעות כלי ה- Pearlrees


PIM- Personal Information Management  

ניהול מידע אישי באמצעות כלי ה-   Pearlrees

בעידן הידע והטכנולוגיה המתקדמת קיים מידע רב בפורמטים שונים המצטברים במחשבו האישי של האדם. תמונות, מסמכים, עבודות, תכתובות, דוא"ל, קישורים לאתרי אינטרנט, אנשי קשר, מצגות, רשומות, משימות, תזכורות, מאמרים ועוד.
ניהול מידע אישי היא פעילות שבה האדם שומר ומארגן את פירטי המידע שלו כדי לאחזר אותם בעצמו בזמן מאוחר יותר (ברגמן, -  PIM (  2005 זוהי מיומנות הדורשת מאנשים לארגן ביעילות את המידע שברשותם על מנת לא לבזבז זמן יקר בחיפוש אחר מידע ולהשיג בצורה טובה יותר מטרות. ניהול יעיל ומאורגן של המידע יאפשר לאחסן, לאחזר, לשלוח, לקלוט, לסנכרן וכל מניפולציה אחרת של המידע.
מחקרים שנעשו בדקו ניהול מידע אישי באוספים שונים (דוא"ל, מסמכים וקישורים) זיהו אסטרטגיות מרכזיות לשמירת מידע: תיוק ויצירת ערימות ,(malone,1983) בדקו מהן האסטרטגיות המועדפות על משתמשים לאחזור המידע: ניווט או חיפוש, (Bergman et al,2008) וזיהו מטרות שונות לאיסוף וארגון פריטי מידע: עבודה, לימודים, פנאי, יצירת מורשת ידע, שיתוף מידע, פחד מאובדן המידע ובניית זהות אישית.
מחקרים מציינים כי ניהול מידע אישי כרוך במאמץ ונדרשים לו תהליכים קוגניטיביים: שיום, מיון, קטלוג, הערכה, הבנה של תוכן הפריטים. בנוסף לתהליכים הקוגנטיביים לניהול מידע אישי היבטים אפקטיביים: רגשות אשם, שאט נפש ותסכול ולצידם גם תחושת בטחון, תחושת בעלות סיפוק וגאווה.
ייחודו של ניהול מידע אישי (בניגוד לניהול מאגרי מידע אחרים) הוא בכך שהוא מבוסס על ערכים סובייקטיבים, הנובעים מההקשר מהפרויקט ומרמת הרלוונטיות של הפריטים עבור המשתמש עצמו 
 (Bergman, Beyth-Marom& Nachmias, 2008).
קיימות אפשרויות טכנולוגיות רבות ליצור מאגר של קישורים למקורות מידע שונים.
אני נוהגת לעשות שימוש בכלי הנקרא -  pearltrees.
כלי זה משמש כלי חשיבה, מכיוון שאם נשתמש במטפורות- איסוף מקורות המידע בו אינו משול לסל אליו מכניסים באופן אקראי וללא סדר את הפריטים, אלא לארון תיוק בו מאורגנים הפריטים לפי קטגוריות וקטגוריות משנה של נושאים.
כשמו כן הוא- ניתן לארגן את הפריטים בעץ, כאשר האדם המשתמש בו הוא שקובע את ענפי עץ הקטגוריות- מרכזיות ומשניות שלתוכן משבץ את פריטי המידע.
בדרך זו הידע גם נרכש וגם מאורגן, ברשת של משמעויות רלוונטיות לתהליך הלמידה הספציפי.
העובדה שהכלי מאפשר, מבחינה טכנולוגית, שינוי בכל רגע נתון, מאפשרת בתהליך איסוף המידע גם הבנייה של הידע- זיהוי קטגוריות חדשות אליהן נחשף הלומד במהלך איסוף המידע מזמנות ארגון מחדש של פריטים בכל שלב ומכוונות לאיסוף של פריטי מידע נוספים.
מניסיוני- עצם איסוף וארגון פריטי המידע מהווה תהליך לימוד והבנייה משמעותי של ידע.
בתהליך מתבצעות פעולות של איתור מידע, הערכתו , ארגונו ובקרה על התהליך עצמו.
יש בכלי זה גם יישום לעקרונות הקונקטיביזם- הלומד מעצב הבנה של הנושא מעצם יצירת הקשרים בין יחידות המידע שהוא אוסף והבנה זו מובילה אותו לעיבוד והבנייה של הידע שהוא רוכש. כל זאת באופן דינמי, המאפשר שילוב ידע חדש בכל עת.
האפשרויות השיתופיות הקיימות בכלי מזמנות גם ניהול ידע משותף, התורם ליצירת ידע חדש, תובנות וקידום תהליכי למידה, הן של היחיד והן של ארגון, במידה ומתקיימת גם עבודה שיתופית.

קישורים





מקורות

ברגמן, ע. (2005). השימוש במאפיינים סובייקטיביים במערכות לניהול מידע אישי, חיבור לשם קבלת התואר   "דוקטור לפילוסופיה", תל אביב.


Bergman, O., Beyth-Marom, R., Nachmias, R. (2008) The user-subjective approach to personal information management systems design: Evidence and implementations, The American Society for Information Science and Technology, 59(2), 235-246.

Hardof-Jaffe, S., Hershkovitz, A., Abu-Kishk, H., Bergman, O., & Nachmias, R. (2009). Students' organization strategies of personal information space. Journal of Digital Information, 10(5).

Malone, T. W. (1983). How do People Organize their Desk? Implications for the Design of Office Information Systems. ACM Trans. on Office Information Systems, 1 (1), 99-112.

2 תגובות:

  1. היי
    מאוד נהניתי בקריאת הבלוג, כלי זה ממש מדהים! נוח לשימוש.. :)

    השבמחק
  2. תודה על המאמר.
    ציינת:"מחקרים מציינים כי ניהול מידע אישי כרוך במאמץ ונדרשים לו תהליכים קוגניטיביים...."
    אילו מחקרים מדברים על התהליכים הקוגנטיבית או ספציפית על רגשות המעורבים בניהול מידע אישי?

    השבמחק