יום שלישי, 12 במרץ 2013

למידה-שיתופית-נתמכת-טכנולוגיה

למידה-שיתופית-נתמכת-טכנולוגיה


  למידה שיתופית
למידה שיתופית
מושג שהיה קיים עוד לפני עידן האינטרנט, והרבה לפני עידן הלמידה המתוקשבת. למושג זה חשיבות רבה בכל הדיסציפלינות ובמיוחד בחינוך, מאחר והוא מתייחס לאינטראקציה בין האינדיבידואל לסביבה. למידה שיתופית מאפשרת לכל לומד לבטא את עצמו בתוך קבוצה ומאפשרת לו ליצור קשרים חברתיים עם אותה קבוצה בו זמנית.
בלמידה שיתופית חוברים יחד לפחות שני לומדים (המחקר ממליץ על קבוצות המונות לא יותר מ 5-6 משתתפים), אשר חולקים ביניהם את תהליך הלמידה, אך שותפים להשגת אותה מטרה.

המרכיבים המרכזיים בתהליך הלמידה השיתופית

בלמידה השיתופית חייבים הלומדים להתנהג כקבוצה המשתתפת ומתחלקת בביצוע המטלות וגם בהחלפת רעיונות וניהול דיונים, ורק כך יגיעו לאינטראקציה ושיתוף ביניהם.
 עידוד למידה שיתופית בתוך הסביבה המתוקשבת, מצריך התייחסות ודרכי הערכה מתאימים הנובעים מתוך מטלות שיתופיות המשקפות את הלמידה השיתופית והאינטראקציה בין הלומדים בקבוצה.
 חייבת להיות הגדרה משותפת והסכמה למטרות ובהמשך גם חלוקת תפקידים בין חברי הקבוצה.
המרכיבים המרכזיים בתהליך הלמידה השיתופית

ביצוע משימה בהתייחס לתלות הדדית ואחריות משותפת של הלומדים.
• יצירת קשר אישי בין הלומדים המאפשר עזרה, תמיכה ועידוד הלמידה.
• הגדרת מטרות משותפות לחברי הקבוצה.
• מבנה קבוצה מעלה מוטיבציה של השותפים ומעודד אותם להיות יותר פעילים במסגרת הקבוצתית.
• על הלומד להשתתף באופן פעיל בתהליך הלמידה, כאשר הלומד פסיבי רמת הלמידה קטנה.
• הרכב הקבוצה משפיע על יחסי הכוחות בין החברים, כל מבנה משפיע אחרת על תפקוד החברים בה.
• כאשר המוטיבציה של הקבוצה נמוכה הלמידה השיתופית נפגעת וכך הלמידה של כל חבר בקבוצה.
• הרכב קבוצות הלמידה, גודל קבוצה ורמת השונות בין החברים ישפיע על תהליך הלמידה.
מתי הלמידה השיתופית עדיפה על הלמידה האינדיבידואלית?

לקדם אינטראקציות חברתיות
להעלות את המסוגלות העצמית של הפרט
לפתח כישורי חיים
הערכה אלטרנטיבית
לספק מערכות תמיכה חברתיות לתלמידים
לקדם למידה רב-תחומית. 
לא קיימת מגבלת זמן חמורה, דרישות הספק, מחויבויות ל"תוכניות לימודים" ומבחנים חיצוניים. 
לפרוץ את גבולות הזמן והמקום ולאפשר "העברה" (לסיטואציות למידה אחרות או לסיטואציות מציאותיות ב"עולם האמיתי" בחיי היומיום של הלומדים).

 יישום כישורי שיתוף בתהליך למידה בסביבת אינטרנט

תיאום נוח
פתרון קונפליקטים באמצעות תקשורת טקסטואלית.
גמיש, רלבנטי.
אינו קצוב בזמן
טשטוש גבולות בין  ביצוע משימה אישית / שיתופית
שיתופיות תוך-צוותית ובין-צוותית
תהליך רציף המתקיים לאורך זמן
רמת שיתופיות גבוהה

מאפייני פעילות במסגרת קהילה וירטואלית  (Rheingold, 1993)

vשיח דמוקרטי סביב נושא משותף (מעמד שווה)
vתקשורת וירטואלית עם יחידים ועם קבוצות
vאפשרות לשאול, לבקר, להביע עמדות
vלבטא שאיפות, לציין צרכים בכל עת
vיצירת קשרים בינאישיים ללא תלות במשך הזמן
vיצירת תחושת השתייכות
vשיתופי פעולה לאורך זמן
  טכנולוגיות שיתופיות המסייעת לקידום הלמידה השיתופית נתמכת טכנולוגיה

חסרונות בלמידה שיתופית נתמכת טכנולוגיה

בעיות טכניות של המחשב אשר לא תמיד ניתנות לתיקון או לוקחות זמן- דבר אשר יכול לעכב את האינטראקציה של הלומדים מרחוק ואף לגרום להתרופפות בתהליך הלמידה השיתופית.
קשיים לסטודנטים "עצמאיים"
סטודנטים "עצמאיים" אשר מעדיפים לפעול לבד ואינם משתפים פעולה בתהליך הלמידה השיתופית מאחר והם מרגישים כי זה מפריע למערכת השעות שלהם והם מעדיפים לסיים מוקדם ולא להיות תלויים באחרים.
משמעת עצמית גבוהה
דרישות למשמעת עצמית גבוהה מאוד ע"מ למנוע מצבי למידה מתבדרים המתרחקים מהמטרות או מחטיאים אותם.
תמיכה ועידוד ממושכים
דרישות לתמיכה ועידוד מתמיד ע"מ להבטיח שותפות מלאה. בהעדר עידוד ותמיכה, קיימת סכנה לשיבוש בתהליך השיתופי, וירידה במוטיבציה וברצינות של הלומדים

יתרונות בלמידה שיתופית נתמכת טכנולוגיה
גמישות מרחבית
גישור בין תרבויות
נגישות למידע
הפצת מידע קלה
מגוון
העשרת הלמידה
מוטיבציה, תקשורת ואינטראקציה
אווירת תמיכה, קבלה, עזרה, עידוד, חלוקת עבודה והגדרת תפקידים
למידה משמעותית
שוויון הזדמנויות וחופש ביטוי

מקורות מידע

לוי, ז' (2006). השפעת התנסות בלמידה בסביבת אינטרנט בחינוך הגבוה על היכולת לעבוד בצוות. חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל אביב.





תגובה 1:

  1. הי שרון
    תודה על הבלוג העשיר במידע, אני בטוחה שרבים יוכלו להתרם ממנו.

    אשמח אם תוכלי בהמשך לשתף אותנו גם בחוויית למידה/הוראה בסביבה שיתופית נתמכת טכנולוגיה (בנוסף לידע התיאורטי).

    השבמחק