יום שני, 22 באפריל 2013

תאור תהליך הנחייה של צוות מורים ושילוב של כלים מתוקשבים - חלק שני


שלב ג': הכנת השלד לאתר המלווה
ישבנו יחד לאחר שהצוות כבר חקר את הנושא ורצינו לגבש את מבנה האתר ראתי לצוות מספר דוגמאות: תצורת חוצצים, תצורת נושאים תצורת נושאים חבויים הצוות בחר בתצוגת נושאים חבויים כאשר הכותרת לכל נושא יהיה השלב בחקר (מיון שאלות, ניסוח שאלת חקר, העלאת השערות, מקורות מידע וכו'). בנינו יחד את שלד המרחב שבכל שלב הוספנו הסבר על השלב בחקר ומיינו את מקורות המידע למקום המתאים. (שלב זה היה לא פשוט לצוות להיכן מתאים המידע שאספו נערך גם סינון של פרטי מידע הצוות הגיע עם המון סרטונים וקטעי מידע ומתוכם היה צורך לסנן ולמחוק חומרים שהיו פחות רלוונטיים).
שלב ד:
הכלים השיתופיים ו"ניצול" מערכת ה- moodle לחשיבה מסדר גבוהה
1)      צוות מדעים פרט במהלך סיעור המוחין שבתהליך חקר על החוקרים להכין יומן חקר והציגו יומן חקר ב- word.
שאלתי האם יש אפשרות שכל קבוצה תכין יומן חקר שיתופי? א. כדי לחסוך מכל תלמיד בקבוצה לרשום את אותם הדברים שעלו בקבוצה ב. במטרה ליצור יותר אינטראקציה בין חברי הקבוצה.
היכן/ כיצד הם רוצים לנהל את היומן?
הצוות ענה שכל קבוצה תכין ב-
word ותשלח למורה במייל.
הצעתי לצוות במקום עבודה ב- word שבו אין שיתוף ביצירת המסמך יש בעיה בכל פעם לדעת מהי גריסת יומן החקר האחרון אין שקיפות הצעתי לצוות ליצור יומן חקר ב- google docs
(הצוות נלחץ מאוד ונשמעו המון פחדים להלן מספר דוגמאות: למה צריך את זה, זה יותר מידיי מורכב, אנחנו בעצמנו לא יודעים לעבוד, אם אחד התלמידים ימחק בטעות כל העבודה שלנו טרד לטמיון. הבנתי את החשש מהתמודדות הצוות עם כלי חדש )
הסברתי לצוות את יתרונות השימוש בכלי Google Docs  
 המאפשר ליצור ולנהל  מסמכים ברשת  ולשתף אותם עם עם משתמשים אחרים.
השירות זמין בחינם עבור כל משתמש בעל חשבון Google, וניתן לגשת אליו בקלות.
ליצירה ושיתוף של מסמכים ברשת ישנם יתרונות משמעותיים בין אם במערכת החינוך או במקום העבודה. צורת עבודה זו מאפשרת לגבות את המסמכים, לשתף אותם עם משתמשים אחרים ולגשת אליהם מכל מחשב בעולם המחובר לרשת.
לאחר ההסבר על יתרונות הכלי פתחנו יחד מסמך שיתופי כל מורה התנסתה בחוויה כלומדת (כל מורה ישבה על יד מחשב וכתבה ביומן החקר. רק לאחר ההתנסות והורדת מפלס החששות והפחדים המורות עברו לשלב הסקרנות וביחד פתחנו 6 יומני חקר שיתופיים (יומן לכל קבוצה) את הקישורים ליומני החקר צרפנו לאתר

בלוג אישי- מערכת ה- moodle מאפשרת עריכת בלוג.  הצעתי לצוות המורות שכדי שהתלמידים יוכלו לבצע חשיבה רפלקטיבית ולסכם כל מפגש בתהליך החקר בצורה חווייתית ומעניינת ומצד שני מקום שבו התלמידים יוכלו גם להגיב אחד לדברי חברו וגם לנו המורות לתעד את התהליך מנקודת מבטנו להשתמש בכלי הבלוג. ( הצוות אהב את הרעיון ויצאנו לדרך הפעם ללא חשש) להלן מספר פוסטים שעלו בבלוגים.

תגובה 1:

  1. היי שרון,
    חקר מקוון הוא נושא שמתקשר לעבודתי. כמורה למדעים התנסתי בשנה שעברה בחקר מקוון כאשר בניתי אתר שהכיל את כל שלבי החקר. כל שלב בחקר כלל דף הסבר, כלי להעלאת הטיוטה, כלי לדיון. אני בחרתי להשתמש במסמך word וכמובן שהיה צורך במספר העתקים שהועלו בכל פעם לאתר לתיקון על ידי התלמידים. מעניין אותי לשמוע כיצד התמודדו התלמידים עם עריכת מסמך שיתופי בכלי ה- google docs. האם הייתה בעיה ליצור טבלה? לעבוד יחד על המסמך ממקומות שונים באותו זמן?

    השבמחק